Het was eigenlijk de voorjaarsexcusie van 2020 die wegens de coronapandemie op het laatste moment niet doorging. Ook een poging in 2021 werd door corona ‘om zeep geholpen’. Gelukkig lukte het nu wel op 13 april.
De 36 deelnemers werden welkom geheten door John Krijgsman - rond 2000 woordvoerder NS en ook VHS-lid - in de grote tramremise in Rotterdam. Hier laat de Stichting RoMeO (Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie van Oldtimers) werkelijk alle trams en Metro’s zien die in Rotterdam gereden hebben.
Na de koffie of thee met appeltaart en een kijkje in het museum begon de rondrit door Rotterdam in een historische tram. John Krijgsman was onze gids en hij had een heel interessant verhaal. Onderweg kon de tram niet verder door een verkeerd geparkeerde taxi en het duurde even voordat de chauffeur was opgespoord. Via een ingekorte route kwamen we toch op tijd aan bij de halte Sparta voetbalstadion. Hiervandaan wandelden we in het voorjaarszonnetje naar de imposante gebouwen van de voormalige Van Nelle koffie-, thee-, en tabaksfabriek.
In de voormalige koffiefabriek van dit imposante en transparante gebouw met zijn enorme glazen gevels stond een heel lange tafel klaar voor onze lunch. Door deze openheid en veel daglicht konden we alvast ervaren wat dat doet met de sfeer. En dat voor een fabrieksgebouw uit de eind jaren twintig van de vorige eeuw! Echt vernieuwend en nu terecht werelderfgoed met internationale bekendheid. Na de smakelijke lunch volgde de rondleiding onder leiding van gidsen. Verteld werd hoe het gebouw in elkaar zit, de eigen energievoorziening, de ontwikkeling van het transport en over de gescheiden mannen- en vrouwentrappen. Na afloop van deze geslaagde dag liepen we gezamenlijk naar de bushalte voor de bus naar Rotterdam Centraal.
Ton Goossens
Bestuurslid CAP
Met VHS blijf je op de hoogte!
In een eerder bericht hebben wij al laten weten dat er een onderhandelingsresultaat was bereikt over de cao bij DEKRA Rail. Inmiddels is ook het financiële resultaat over 2022 van DEKRA Rail bekend.
Na twee rondes is er bij Movares een onderhandelingsresultaat bereikt. De verschillende vakbonden moeten de tekst nog goedkeuren en daarna wordt het resultaat aan de leden voorgelegd.