VHS is hét verbindende platform voor professionals in de railsector. Tijdens onze ontmoetingen staan persoonlijke ontwikkeling, het delen van kennis en het opdoen van inspiratie centraal. We kijken over de grenzen van ons eigen werkveld en laten ons prikkelen door onafhankelijke denkers. Met een flinke dosis energie en lef verbinden wij mensen, ideeën, kennis en ervaring.
VHS organiseert regelmatig interessante evenementen om ieders kennis te vergroten, met elkaar te sparren en alle trends bij te houden. Daarnaar organiseert VHS excursies voor
haar leden en andere geïnteresseerden.
VHS maakt zich sterk voor aantrekkelijk werk met perspectief. Daarnaast verbinden wij mensen, kennis en ervaringen. Wij behartigen de belangen van onze leden in de medezeggenschap, aan de onderhandelingstafel en in ons pensioenfonds. En ook voor individuele belangenbehartiging ben je bij ons aan het juiste adres. Doe je mee en laat jij ook je stem gelden?
VHS behartigt collectief de belangen van haar leden op verschillende vlakken bij NS, ProRail, Movares, DEKRA Rail en het Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer (Rail & OV). Direct aan de onderhandelingstafel tijdens cao-onderhandelingen, en indirect met leden in diverse medezeggenschapsraden en het verantwoordingsorgaan van Rail & OV. Daarnaast kun je als lid, indien nodig, individuele ondersteuning krijgen.
De geschiedenis van de vereniging gaat terug tot begin vorige eeuw, toen de V.H.A. werd opgericht. Na een onderbreking in de Tweede Wereldoorlog werd op 3 februari 1951 de draad weer opgepakt met de oprichting van VHS.
Voluit heette de vereniging toen Vereniging van Hogere Spoorwegambtenaren. Inmiddels is er veel veranderd.
Op 5 juli 1919 werd de Vereeniging van Hoogere Ambtenaren bij de Nederlandsche Spoorwegen (V.H.A.) opgericht. De doelstelling van de V.H.A.: 'de versterking van den onderlinge band harer leden en de behartiging hunner gezamenlijke belangen'. Verder vermelden de statuten: 'leden van de Vereeniging kunnen alleen zijn die ambtenaren der Maatschappijen, welke den rang vanAdjunct-Inspecteur of Adjunct-Ingenieur of gelijkwaardigen of hoogeren rang bereikt hebben'. Op 9 oktober 1941 werd de V.H.A. ontbonden. De aanleiding hiertoe was dat alle verenigingen die niet een zuiver economisch doel nastreefden aan de Duitse bezetters moesten worden gemeld. Het ledental bedroeg bij de ontbinding 55.
Na 1945 gaf een gedeelte van het hoger personeel te kennen dat zij behoefte had zich op een of andere manier te verenigen. De reden: de hogere ambtenaar bevond zich als enkeling tussen de directie en de grote groep van georganiseerd personeel.
Dit leidde op 3 februari 1951 tot de oprichting van de Vereniging van Hogere Spoorwegambtenaren (VHS). De doelstellingen van deze vereniging:
Eind zestiger jaren ontstaat binnen VHS de gedachte om meer de aandacht op de belangenbehartiging van de eigen leden te vestigen. De naam van de vereniging is inmiddels gewijzigd in Vereniging van Hoger Spoorwegpersoneel.
VHS overlegt met de drie erkende vakbonden en NS. Het duurt echter nog tot halverwege de jaren zeventig tot VHS ook echt een vakbond wordt. Het besluit om zich als vakbond te gaan manifesteren wordt pas op 21 april 1975 door de algemene ledenvergadering genomen. Aansluitend hierop verzoekt VHS de directie van NS om erkenning als vakvereniging in de zin van art. 1 van het RDV.
Op 18 februari 1977 krijgt VHS van NS officiële erkenning als vakvereniging. Deze erkenning is echter partieel. VHS kan slechts door middel van een preambule de goedkeuring over de afsluiting van een CAO tot uiting brengen. Dit betekent dat VHS dus geen contractpartner is. De algemene ledenvergadering gaat hiermee akkoord. Maar geeft het bestuur wel de opdracht om te blijven streven naar volledige erkenning.
Naar aanleiding van de partiële erkenning in 1977 worden de statuten van VHS in 1978 gewijzigd. Dit betreft vooral de doelstelling en het lidmaatschap:
De vereniging stelt zich ten doel:
a. Het behartigen van de sociale en economische belangen van het hoger personeel van de N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) in het algemeen en van de leden in het bijzonder;
b. het bijdragen aan het beleid van NS, zoals dit in de statuten van NS is omschreven.
Zij tracht deze doelen onder meer te bereiken door:
a. het voeren van overleg en onderhandeling met NS met betrekking tot de in lid 1 bedoelde belangen (inclusief het aangaan van Collectieve Arbeidsovereenkomsten) en met betrekking tot het in lid 1 bedoelde beleid:
b. het samenwerken met instantie en organisaties binnen en buiten NS met een gelijk of aanverwant doel.
Leden van de vereniging kunnen zijn de hogere personeelsleden in dienst van NS volgens een door de ledenvergadering te bepalen criterium.
Binnen de KSV (Koördinatie Spoorweg Vakorganisaties) wordt VHS in 1977geaccepteerd als partner bij de cao-onderhandelingen. Van januari tot december 1981 functioneerde de VHS-vertegenwoordiger als voorzitter van het KSV-beraad, hetgeen deze acceptatie onderstreept.
Op 9 november 1982 verzoekt VHS bij NS om volledige erkenning. Deze erkenning volgt op 6 juni 1983. Daarmee wordt VHS formeel partij voor de cao-onderhandelingen en krijgt het alle rechten en ondersteuning die NS daarbij biedt.
Van oudsher is VHS een gezelligheidsvereniging, waar in de loop der jaren ook de rol van vakvereniging bij gekomen is. Na het opsplitsen van NS in 1996 wordt die laatste taak zwaar voor de vereniging. Door het ontstaan van meerdere spoorbedrijven ontstaan logischerwijs ook meerdere onderhandelingstafels. Door vast te houden aan de evenementen, de communicatie te versterken en kernactiviteiten te concentreren rond actieve leden, overleeft de vereniging.
De druk op de operationele performance van het spoor en het rondje om de kerk veroorzaken veel drukte. VHS boort nieuwe communicatiemogelijkheden aan en ontwikkelt een huisstijl. In 2003 gaat de eerste website de lucht in. De grote versplintering van NS-delen in nieuwe spoorbedrijven consolideert. Dit leidt onder andere tot het ontstaan van ProRail. De samenwerking in de sector werpt vruchten af en de samenhang wordt weer meer opgezocht en gewaardeerd door medewerkers. Door vers enthousiasme groeit VHS weer langzaam. Juli 2008 zegt VHS de huur van het kantoor in de binnenstad van Utrecht op. Door bijeenkomsten bij de bedrijven in huis te houden bleef de vereniging in balans en krijgt nieuw perspectief.
Hoewel de formele status in de medezeggenschap bepalend is voor wat VHS kan bereiken, blijkt uit reacties van de leden dat de combinatie van inhoud en gezelligheid het meest wordt gewaardeerd. Vandaar dat de slogan wordt: Samen sterk in een professioneel netwerk.
In 2010 komt door de sociale innovatie en de publieke discussie over pensioenen meer de nadruk te liggen op belangen van jongeren in verhouding tot de belangen van ouderen. VHS wil zich verjongen om de balans te houden. In de belangenbehartiging willen we representatief zijn. Om daar uiting aan te geven gaat een enthousiast groepje leden vanuit Movares aan de gang en werkt een huisstijl uit. De basis behelst een nieuw logo en een nieuwe slogan: VHS, jouw mobiliteitsnetwerk. Deze slogan wordt in 2014 aangescherpt: VHS, de vakvereniging voor spoor- en infraprofessionals. In 2016 vindt een nieuwe slag plaats en wordt er gekozen voor een nieuwe, frisse huisstijl. Ook wordt de website opnieuw aangepakt en ingericht.
VHS is net als ieder andere organisatie afhankelijk van de inzet van haar leden. De vereniging kent vier leden van verdienste. Deze leden hebben veel voor de vereniging gedaan en doen dat nog steeds.
VHS hanteert een behoudend contributiebeleid, dat uiteraard wel kostendekkend moet zijn. Op de algemene ledenvergadering stellen de leden de contributie jaarlijks vast voor het volgende jaar. Sinds 2011 is de contributie niet meer verhoogd en bedraagt deze €234,- voor actieve leden en €117,- voor post-actieven. Praktisch komt dat neer op €19,50 respectievelijk €9,75 per maand.
Voor leden werkzaam bij NS, ProRail, DEKRA en het Pensioenfonds Rail & OV wordt de contributie geïnd via automatische incasso. Dat gebeurt eens per kwartaal. De data daarvoor zijn:
- laatste week januari
- laatste week april
- laatste week juli
- laatste week oktober
Een aantal leden betaalt per jaar. Voor hen is de betaaldatum de laatste week van januari. Voor leden bij Movares geldt dat de contributie door de werkgever via het salaris geïnd wordt.
De VHS contributie alsmede eventuele giften zijn aftrekbaar. VHS is als vakbond een door de belastingdienst erkend goed doel. Bij de meeste bedrijven kan het fiscale voordeel gemakkelijk ook direct geregeld worden. Dan heeft u de korting onmiddellijk, in plaats van achteraf via uw belastingaangifte.
Bij NS en ProRail werkt de fiscale verrekening via het keuzeplan. Bij opgave in het keuzeplan wordt het lidmaatschapsnummer van uw bond gevraagd. Omdat VHS niet met lidmaatschapsnummers werkt, is met de bedrijven overeengekomen dat u uw personeelsnummer invult, hetgeen de vereiste unieke identificatie garandeert.
We merken dat managers en stafmedewerkers soms denken dat hun rol in het bedrijfsmanagement strijdig is met vakbondslidmaatschap. Het tegendeel blijkt waar. De vakbonden kunnen zich verheugen in de steun van het management.
Door de meeste bedrijven waar we actief zijn, wordt zelfs jaarlijks een subsidie gegeven bovenop uw contributie, waardoor uw lidmaatschap de VHS bijna dubbel zo veel oplevert!
U betaalt netto per maand nog geen tientje en toch steunt u VHS met bijna vier tientjes!
Is er iets veranderd in jouw gegevens? Ben je van werkgever veranderd of (ga je) met pensioen? Ben je verhuisd of heb je een nieuw rekeningnummer of e-mailadres? Geef het aan ons door. Zo blijft je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van VHS. Zeker als je met pensioen gaat is doorgeven van belang. Niet alleen heb je dan waarschijnlijk een ander e-mailadres waarop wij je kunnen bereiken, als postactief lid betaal je ook minder contributie. Wijzigingen geef je door via secretariaat@vhs.nl.
Wil je jouw lidmaatschap stopzetten? Stuur dan een e-mail naar secretariaat@vhs.nl met als onderwerp 'opzeggen lidmaatschap'.
De VHS is als vereniging ingeschreven bij de kamer van koophandel onder nummer 40477010.
U vindt de statuten hier