Gedwongen door Corona heeft de Tweede Kamer besluiten genomen over het behandelen van wetsvoorstellen. Daarbij is besloten de wetsbehandeling om ProRail om te vormen tot ZBO (zelfstandig bestuursorgaan) uit te stellen tot na het zomerreces.
Daarmee is de overgang naar een ZBO per 1 januari 2021 onwaarschijnlijk geworden. De OR van ProRail is daar niet rouwig om. Ze wilden de minister - nu weer staatssecretaris - Stientje van Veldhoven graag houden aan haar uitspraak dat zorgvuldigheid belangrijker is dan snelheid. En stilletjes hoopt VHS'er en OR-lid Goof Lindijer dat van uitstel ook afstel gaat komen. Met een beetje geluk wordt het wetsvoorstel over de verkiezingen heen getild en het is maar zeer de vraag welke politieke partijen deze omvorming dan nog echt willen. Het gaat toch goed met het spoor, dus waarom de verhoudingen in de sector veranderen?
Op 17 februari, nog voor de coronacrisis, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de lagere regelgeving ter uitvoering van het wetsvoorstel uitgewerkt en ter consultatie tot 20 maart op internet voorgelegd. Ook de OR van ProRail heeft gereageerd op deze uitwerking waarin onder meer de sturing van ProRail wordt beschreven . In totaal zijn er twaalf reacties uit de sector binnengekomen, allen negatief.
Met VHS blijf je op de hoogte!
De cao-onderhandelingen bij NS zitten in een cruciale fase. We zijn op dit moment uitonderhandeld: zoals NS er nu in zit zien wij geen mogelijkheden om tot een acceptabele nieuwe cao te komen. Het zit niet in onze VHS genen om te staken, maar andersoortige acties sluiten we ook niet uit. Uit onze ledenraadpleging blijkt dat wij van mening zijn dat we vooral verder moeten onderhandelen en bouwen op wat er nu ligt, in andere woorden bruggen slaan. Maar het begint allemaal met onderhandelen.