Gedwongen door Corona heeft de Tweede Kamer besluiten genomen over het behandelen van wetsvoorstellen. Daarbij is besloten de wetsbehandeling om ProRail om te vormen tot ZBO (zelfstandig bestuursorgaan) uit te stellen tot na het zomerreces.
Daarmee is de overgang naar een ZBO per 1 januari 2021 onwaarschijnlijk geworden. De OR van ProRail is daar niet rouwig om. Ze wilden de minister - nu weer staatssecretaris - Stientje van Veldhoven graag houden aan haar uitspraak dat zorgvuldigheid belangrijker is dan snelheid. En stilletjes hoopt VHS'er en OR-lid Goof Lindijer dat van uitstel ook afstel gaat komen. Met een beetje geluk wordt het wetsvoorstel over de verkiezingen heen getild en het is maar zeer de vraag welke politieke partijen deze omvorming dan nog echt willen. Het gaat toch goed met het spoor, dus waarom de verhoudingen in de sector veranderen?
Op 17 februari, nog voor de coronacrisis, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de lagere regelgeving ter uitvoering van het wetsvoorstel uitgewerkt en ter consultatie tot 20 maart op internet voorgelegd. Ook de OR van ProRail heeft gereageerd op deze uitwerking waarin onder meer de sturing van ProRail wordt beschreven . In totaal zijn er twaalf reacties uit de sector binnengekomen, allen negatief.
Met VHS blijf je op de hoogte!
In een eerder artikel werd al aangekondigd dat de contributie van VHS per januari 2024 zou worden verhoogd. Dit besluit is genomen tijdens de bijzondere ALV op 12 september 2023.
Op 19 september trapten we met vier bestuursleden de bestuursvergaderingen na het zomerreces weer af. Bas Rijnders, Meinte Wildschut, Dick van Dijk en Robert-Jan Lenselink waren van de partij en er werd effectief vergaderd over een aantal onderwerpen. Robert-Jan neemt ons deze keer mee in wat er speelt binnen het bestuur.