VHS Railprofessionals, FNV Spoor, CNV Vakmensen en ProRail hebben een definitief onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bereikt. De cao is geldig van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023.
Sinds oktober 2020 hebben de drie bonden samen met ProRail gesproken over de totstandkoming van een nieuwe cao met als ingangsdatum 1 januari 2021. Deze gesprekken verliepen vaak moeizaam en resulteerden er in dat ProRail op 1 maart 2021 een integraal eindbod neerlegde. Dit eindbod is door de bonden ter stemming voorgelegd aan de eigen leden. Op 19 maart 2021 is de uitslag van de ledenraadpleging bekend geworden. De meerderheid van onze leden en de leden van CNV Vakmensen heeft ingestemd met het eindbod. De meerderheid van de leden van FNV Spoor heeft niet ingestemd. Met als resultaat dat ProRail op 12 april 2021 een ultimatum ontving van FNV Spoor. Op 18 april 2021 heeft ProRail de eisen in het ultimatum van FNV Spoor afgewezen. FNV Spoor heeft hierop acties aangekondigd. Dit leidde op 28 april tot een eerste werkonderbreking op drie verkeersleidingsposten. ProRail en vakbonden zijn daarna opnieuw gesprekken gestart met als doel een akkoord met alle partijen te kunnen sluiten. Dit heeft op 28 april geleid tot een voorstel voor een onderhandelingsresultaat. Na bespreking met de achterban is dit voorstel omgezet in een definitief onderhandelingsresultaat dat door vakbonden positief werd voorgelegd aan de achterban. Inmiddels hebben alle bonden laten weten dat een meerderheid van de leden heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Met de fusie tussen het Spoorwegpensioenfonds en SPOV is ook de zogeheten Pensioentafel ingericht. In dit orgaan zijn vier werkgevers - waaronder NS en ProRail - en vijf vakbonden, waaronder VHS, vertegenwoordigd.
Ad Brandt heeft zich verkiesbaar gesteld voor het Verantwoordingsorgaan van het Pensioenfonds Rail & OV namens de gepensioneerden. Door middel van een kort interview willen we je kennis laten maken met deze kandidaat.