Zoals jullie wellicht al hebben vernomen is door het bestuur van Rail & OV besloten de pensioenen te verhogen met 13,53%.
Op de website van Rail & OV staat hier een artikel over. Hoewel het verantwoordingsorgaan (VO) formeel geen adviesrecht heeft over deze indexatie, hebben we er wel uitgebreid over gesproken met het bestuur. Het bestuur stond voor een moeilijke keuze en had een keuze uit meerdere opties om de indexatie vast te stellen.
Eén van die mogelijkheden was om gebruik te maken van een tijdelijke maatregel (AMvB) tijdens de overgangsfase naar het nieuwe pensioenstelsel. Met die AMvB is het mogelijk om al bij een beleidsdekkingsgraad van 105% te indexeren, een mogelijkheid die is gecreëerd voor pensioenfondsen met een lage dekkingsgraad, zoals het ABP, om toch te kunnen indexeren. In ons geval zou dat leiden tot een volledige indexatie van 17,16%. Klinkt mooi, maar zou ook een flinke hap uit onze dekkingsgraad nemen.
Een andere mogelijkheid was om gebruik te maken van het zogeheten ‘alternatieve ingroeipad inflatie’ van DNB om maximaal toekomstbestendig te kunnen indexeren. Door gebruik te maken van deze mogelijkheid zou de indexatie uitkomen op 13,5%.
De reguliere wijze van indexeren zou op ca. 10% zijn uitgekomen.
Het bestuur heeft gekeken naar de belangen van iedereen, jong en oud. Zij vinden het belangrijk om voldoende buffers te behouden om de kans zo groot mogelijk te maken dat de pensioenen ook de komende jaren verhoogd kunnen worden. Hierbij wordt een evenwichtige afweging gemaakt tussen de belangen van alle deelnemers.
Het verantwoordingsorgaan binnen Rail & OV heeft zorgvuldig bovenstaande mogelijkheden besproken en overwogen. Er is vervolgens gekozen om te gaan indexeren volgens het ‘alternatieve ingroeipad inflatie’ van DNB. Binnen het VO was de gedachte dat deze gulden middenweg van 13,5% goed verdedigbaar was. En voor dit moment de meest passende oplossing.
Met VHS blijf je op de hoogte!