VHS ging op 18 januari dit nieuwe jaar gelijk goed van start met een interessante lezing over ERTMS (European Railway Traffic Management System) gecombineerd met een nieuwjaarsbijeenkomst. Marco Sala en Esmé van Kalshoven hebben ons meegenomen in de wereld van ERTMS. Aansluitend werd er nog nagepraat over dit boeiende onderwerp onder het genot van een hapje en een drankje.
Tijdens de lezing over ERTMS vertelden Marco Sala en Esmé van Kalshoven met name interessante feiten over de impact die de implementatie van dit systeem heeft op NS. Voor wie niet helemaal bekend is met ERTMS hierbij wat feiten in een notendop:
• ERTMS is een Europees systeem voor treinbeveiliging en -besturing.
• Het bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur;
• Er wordt gebruik gemaakt van draadloze communicatie;
• Er zijn geen seinen meer: je krijgt alle informatie op een beeldscherm in de cabine;
• Het systeem kan op elk moment, bij elke snelheid ingrijpen als instructies niet worden opgevolgd.
ERTMS wordt ingevoerd omdat het huidige seinstelsel en ATB niet voldoen aan de eisen van de toekomst. Met de invoering van ERTMS kan er meer capaciteit op het spoor gecreëerd worden, een hoger snelheid worden gefaciliteerd, het spoor wordt veiliger en de internationale overgangen worden vergemakkelijkt, omdat we het systeem Europees invoeren. Kortom genoeg voordelen voor NS. Het betekent wel dat NS zijn processen daarop moet aanpassen. Het materieel moet worden omgebouwd, het heeft impact voor de bijsturing en het personeel moet opgeleid worden. De machinist zal meer naar “binnen” moeten kijken, want de informatie over het rijden van de trein ziet hij/zij op het scherm in de cabine. Natuurlijk is naar buiten kijken ook nog nodig, immers fysieke problemen op het spoor detecteert ERTMS niet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan personen op en langs het spoor.
Wil je meer weten over ERTMS klik dan door op deze link.
Na de presentatie kreeg onze voorzitter, Marcel Kunst, nog kort het woord, waarna de nieuwjaarsbijeenkomst werd vervolgd onder het genot van een hapje en drankje. Mede dankzij de hoge opkomst, en de komst van NS'ers via Podium was deze eerste bijeenkomst van het jaar zeer geslaagd.
Ondertussen wordt er weer gewerkt aan nieuwe plannen, zoals een bijeenkomst over de invloed van AI op de werkzaamheden binnen NS, ProRail en Movares en ook onze commissie activiteiten postactieven zit niet stil. Check vooral regelmatig onze agenda voor toekomstige activiteiten. Of wordt vooral lid van VHS en ontvang elke 6 weken onze nieuwsbrief met nieuws en aktiviteiten.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Medewerkers van DEKRA Rail zijn met steun van VHS Railprofessionals, FNV Spoor en CNV Vakmensen gezamenlijk een petitie gestart. Aanleiding is de vastgelopen onderhandelingen met de directie van DEKRA Rail.
Na twee rondes is er bij Movares een onderhandelingsresultaat bereikt. De verschillende vakbonden moeten de tekst nog goedkeuren en daarna wordt het resultaat aan de leden voorgelegd.