In 2018 heeft de pilot 'Meer Regelruimte binnen de cao' binnen ICT - CIO Office gelopen.
Deze pilot vond plaats op verzoek van VHS en is geïnspireerd op de manier van werken bij NS Stations. Een jaar lang werd de cao op de zolder gelegd en werd op zoek gegaan naar meer regelruimte.
Conclusie van het traject: er kan veel meer dan gedacht! Veel wensen van medewerkers blijken al opgenomen in de cao, of kunnen door aanvullende werkafspraken te maken gerealiseerd worden. Van alle wensen was zo'n 95% reeds binnen de huidige cao mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan meer flexibiliteit in arbeidsritme, met sabbatical gaan, eerder met pensioen, of een andere opleiding. De cao naar de geest lezen in plaats van naar de letter zorgt voor meer regelruimte en meer tevreden medewerkers. Dit principe werd al toegepast binnen het CIO Office en bleek het loslaten van de cao eenvoudig te maken. Kanttekening daarbij is dat medewerkers en managers niet altijd de mogelijkheden kennen van de regelruimte. Ook zijn de systemen vaak star, bijvoorbeeld doordat de uren in SAP elke week op de contracturen moeten uitkomen. Deze beide punten aanpakken kan helpen. Door kennisgebrek en systeeminrichting ontstaat namelijk een gevoel van beperking, maar deze beperking is diep verborgen en moet dus zichtbaar worden gemaakt.
Aanbevelingen vanuit de pilot:
Als vervolg op de pilot bij ICT ligt de focus nu op aanbeveling 3, waarbij ook aanbeveling 5 wordt meegenomen.
Werk je bij ProRail en denk je dat binnen jouw afdeling / team deze werkwijze ook zijn vruchten kan afwerpen? Neem dan contact op met Goof Lindijer. We gaan dan kijken of door middel van een combi van een VHS kaderlid en HR een soortgelijk traject op jouw afdeling of in jouw team kan worden gestart.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Dick van Dijk heeft aangegeven deel te willen nemen in ons bestuur. Dick behartigt al enige tijd als vakbondscontactpersoon (VKP) de belangen van onze leden die behoefte hebben aan ondersteuning bij gesprekken met de werkgever en is op die manier, dus al actief binnen VHS.