Op woensdag 18 september kwam voor het eerst een groep VHS-leden samen met een aantal leden van het bestuur om met elkaar te spreken over de komende cao-onderhandelingen. Zeven man sterk kwam bij elkaar in Café Orloff aan 't Wed in Utrecht, een prima ambiance om tot creatieve ideeën te komen.
Het initiatief past in het voornemen van het bestuur om meer leden voor onze club te werven. Leden die ook actief mee willen werken om het belang van VHS groter te maken en actief mee willen denken met de mensen aan de onderhandelingstafel. Bij de cao-onderhandelingen van NS heeft het bestuur hier dit jaar al handen en voeten aan gegeven door het instellen van een app-groep om de onderhandelingen te volgen. Op deze manier konden de onderhandelaars tussentijds toetsen bij de leden in de app-groep of de behaalde resultaten konden rekenen op voldoende draagvlak.
In het eerste deel van het gesprek maakten we kennis met elkaar. Onze groep bestond uit medewerkers van NS en ProRail. Al snel merkten we dat er wel degelijk verschillen zijn in bijvoorbeeld het tot stand komen van de inzetbrief voor cao-onderhandelingen. Bij ProRail komt de input voor de inzetbrief voor de cao-onderhandelingen al tot stand na het raadplegen van de leden. Voor de andere cao’s zullen we dit in de komende maanden ook gaan doen.
Na de kennismaking hebben we allereerst gekeken naar de ontwikkeling van de primaire arbeidsvoorwaarden. In de afgelopen cao’s zijn veel cao-lonen verhoogd met drempelbedragen. Dat pakt gunstig uit voor de lagere loonschalen maar bij de hogere loonschalen heeft dit een nivellerend effect. Daarbij komt nog dat in de hogere loonschalen het percentage loonbelasting hoger is en de hogere loonschalen dus netto minder overhouden dan medewerkers in de lagere loonschalen. In de laatste cao-onderhandelingen heeft de VHS gestreden voor een verhogingspercentage en dat is tot nu toe steeds gelukt. Ook bij toekomstige cao-onderhandelingen blijft dit de onderhandelingsrichting. Mocht het nodig zijn de werkgever te overtuigen van het belang hiervan dan kunnen we hem wijzen op de arbeidsmarkt die met name voor de technische functies gunstig is voor de werknemers. Je zult als werkgever extra je best moeten doen deze medewerker binnen jouw bedrijf te krijgen en ook te behouden.
Daarna hebben we gekeken welke mogelijkheden er zijn t.a.v. de secundaire arbeidsvoorwaarden. Uit de brainstorm kwamen een aantal interessante suggesties naar voren die de komende periode verder worden onderzocht. Voor onze jongere leden moet hierbij worden gedacht aan het fiscaal aantrekkelijk afbetalen van de DUO-schuld. Ook gaan we, samen met de werkgevers, onderzoeken welke emolumenten we nog meer kunnen inzetten die fiscaal aantrekkelijk zijn voor zowel de werknemer als de werkgever. Moeten we gaan voor ‘groene’ of ‘duurzame cao’s en hoe geven we hier dan handen en voeten aan? Ook merkten we dat er in cao’s vaak al zaken zijn geregeld waarvan onze leden niet weten dat die mogelijkheden er zijn. We proberen onze leden hier door middel van onze nieuwsbrief over te informeren.
Het bestuur kijkt met tevredenheid terug op deze eerste sessie en gaat nu een en ander verder organiseren rondom de specifieke cao’s waarover wij onderhandelen met de werkgever. Wil je na het lezen van dit artikel zelf ook graag actief meedenken, neem dan contact met ons op via ons secretariaat. We zijn met name nog op zoek naar extra lieden die mee willen denken over de cao’s bij Movares en ProRail.
Dick van Dijk