20/12/2021

Corona en de collega's

Aan het eind van 2021 kijken we terug op een jaar corona. Waar het in 2020 nog even wennen was, is het omgaan met corona nu vooral een zaak van een lange adem geworden. Wat betekent dit voor de spoorsector en de mensen die in deze sector werken?



De maatregelen die in de spoorsector genomen worden in het kader van corona worden bij alle bedrijven afgestemd met de medezeggenschap of komen tot stand in een werkgroep met een afvaardiging vanuit de medezeggenschap. Dat je ook thuis uit de voeten moet kunnen is een uitvoering van de Arbo-wet waaraan elke werkgever moet voldoen. Specifiek aan de vakbondstafels hebben we ons bezig gehouden met de thuiswerkvergoeding.

Movares

Net als in 2020 heeft de coronapandemie in 2021 geen negatieve impact gehad op het totale werkvolume van Movares. Wel zijn er verschillen in de verschillende markten; spoor, energie, wegen, water. Al met al zijn we met z’n allen behoorlijk druk geweest en hebben (vooral vanuit huis) veel werk kunnen verzetten.
In de zomer is er een periode geweest dat we schoorvoetend weer terug begonnen te keren naar ons kantoor in Utrecht. Voor sommige collega’s was dit een bevrijding uit de ongezellige of zelfs benauwende thuissituatie, terwijl anderen niet zo nodig hoefden omdat ze thuis rustig en dus lekker geconcentreerd konden doorwerken.
Na de zomer begonnen we binnen Movares nadrukkelijk na te denken en te discussiëren over hoe het werken op kantoor moet als de corona is afgelopen. Deze discussie werd abrupt afgebroken toen de besmettingscijfers in het najaar ineens flink begonnen op te lopen en er voorlopig dus nog helemaal geen sprake is van met z’n allen weer terug naar kantoor komen.

Ruud de Jong

ProRail

Het is een vreemd jaar; we gaan van intelligente lockdown, naar heropening, terug in lockdown, versoepelen maatregelen en keren weer terug in een halfslachtig avondkloksysteem en verdere sociale beperkingen. Corona is de wereld nog niet uit...
Heeft dat impact op mijn werk en het werk van mijn collega's bij ProRail? Ja, best wel. Hoewel ProRail duidelijk is in de communicatie, regelgeving en heel veel doet en faciliteert mis ik de sociale contacten. Het 'onzin kunnen praten' bij de koffiemachine op E4 en 'gewoon' op kantoor zijn dat bestaat nu dus niet. Complimenten voor mijn ICT-collega's die het in eerste instantie al goed voor elkaar hadden dat we 'op afstand' alles konden doen. Daardoor hadden we met het verplichte thuiswerken geen 'gat', maar konden er nieuwe manieren worden gevonden en bedacht om het werk verder te laten gaan. Voor het inrichten van een thuiskantoor was aanvragen van hulpmiddelen en meubilair eenvoudig te doen; deze werden keurig thuisbezorgd dus hierover geen kopzorgen. Ook werd er een compensatiebedrag uitgekeerd voor thuiswerkkosten om in onverwachte kosten van een en ander tegemoet te komen. Verder mag ook wel opgemerkt worden dat vanuit de Raad van Bestuur veel aandacht is voor de mens. We worden regelmatig via mail, Teams-sessies en intranetberichten uitgenodigd en aangemoedigd om vooral in contact te blijven en indien nodig problemen te bespreken.
Deze zomer kende de formele start van het 'hybride werken'. Het uitgangsprincipe is: je werkt daar waar dat jou het beste uitkomt, in overleg met leidinggevende en teamgenoten. Dat kan dus thuis zijn, of op een afgesproken dag gezamenlijk op een kantoorlocatie. Maar ja, nu staat alles weer even stil totdat we weer mogen. De enkele keer dat ik deze zomer in Utrecht was kon ik zien dat de Inktpot bijna geheel refurbished was tot een moderne kantooromgeving, met een variatie in type werkplekken: stil en rustig, Teams/bel-hokjes, aanlandplekken, afdelingshuiskamer, projectruimtes enz. Het wordt wel weer uitvinden hoe we er straks mee omgaan. Vanuit procesmanagement is er ook een afdelingstraining hybride werken geïntroduceerd, waar we met ons team een aantal sessies hebben gedaan om onze eigen team-invulling te geven aan hybride werken. Helaas staat nu alles weer even stil en mag ik optimistisch 2022 tegemoetzien. Dan eerst maar een virtuele kerstborrel via Teams en daarna het Kerstreces in. Fijne feestdagen en tot volgend jaar!

Erwin Huiskamp

NS

Het afgelopen jaar is voor NS-collega’s grotendeels identiek verlopen zoals in 2020. Helaas, want dat betekent dat de impact van het coronavirus het bedrijf en alle collega’s nog steeds volop raakt. De feiten zijn bekend, na de aanvankelijke versoepelingen rond de afgelopen zomer, met stijgende reizigersaantallen, zijn we momenteel weer meer aan huis gebonden. Althans, er zijn grote verschillen binnen het bedrijf tussen de collega’s die de treinen laten rijden en de kantoorcollega’s uiteraard. De eerstgenoemde ervaren dagelijks de effecten van de nieuwe maatregelen en de reacties van reizigers, de laatstgenoemden hebben inmiddels meer ervaring opgedaan met het thuiswerken via beeldschermen.
Alle collega’s zijn dit jaar voorzien van een volledige uitrusting om het thuiswerken te faciliteren, dit is een majeure operatie geweest. Er is een nieuwe cao afgesloten waarbij het doortrekken van het bestaande Sociaal Plan tot 2025 een wezenlijk onderdeel is, bedoeld om rust te creëren in het kader van de werkgelegenheid voor alle NS-collega’s. Extra belangrijk in deze tijd, en eens te meer omdat de noodzaak om te werken aan een afgeslankte organisatie onverkort aanwezig is.
Alle technische verworvenheden, inclusief de vele initiatieven vanuit NS zelf en door collega’s onderling, kunnen niet verhullen dat het gemis aan persoonlijk contact zich laat voelen. En nu de situatie langer duurt, zien we binnen het grote bedrijf daar ook de gevolgen van. Het blijft zaak om elkaar te steunen waar dat kan.
Het hybride model waarbij afwisselend thuis en op kantoor gewerkt wordt zal voor de kantoorcollega’s wel de toekomst gaan worden, een manier van werken die wellicht altijd als toekomstige manier van werken voorzien was, en die nu versneld z’n intrede heeft gedaan. Uit een crisissituatie komen wel vaker initiatieven naar voren die versneld invloed kunnen hebben op de toekomst, waaronder die van NS. Als bedrijf met een maatschappelijke functie zijn we volop bezig met duurzaamheid, en daarnaast wordt het reizen per trein, ook binnen Europees verband als serieus alternatief gezien ten opzichte van andere mobiliteitskeuzes. Zeker in de context van maatregelen in het kader van de klimaatbeheersing. We zien daarmee volop kansen om samen met onze collega’s een belangrijke rol te blijven vervullen in de toekomst van de ov-sector.

Erik Voltman

DEKRA Rail

Ondanks de coronapandemie bleef een deel van de DEKRA Rail-collega’s naar kantoor gaan. Simpelweg omdat daar de laboratoria zijn en dat werk nu eenmaal niet vanuit huis gedaan kan worden. Voor de collega’s die wel thuis kunnen werken was het devies: werk zoveel mogelijk thuis. Vanuit DEKRA Nederland werd in juni aangegeven dat versoepeling van de maatregelen zeker niet voor 1 september mogelijk was. Gelukkig werd het na de zomer iets beter en werd begin oktober aangegeven dat in principe iedereen vanaf 11 oktober weer op kantoor verwacht werd. Thuiswerken bleef mogelijk maar in overleg met je leidinggevende. Ikzelf, maar ook de meeste anderen, vonden het toch wel weer fijn om op kantoor te komen. Vrijwel iedereen die veel thuis aan het werk was miste het directe contact met de collega’s. Niet alleen het praatje om ‘niets’ maar ook de gesprekken over andere projecten. Deze wandelgangenpraat, toch een beetje de olie in het geheel, werd door mij erg gemist. Je gaat immers niet zomaar een collega bellen om te vragen waar hij mee bezig is terwijl je dat wel doet als je bij het koffieapparaat staat. Nadat we weer met z’n allen op kantoor werkten werd er zelfs weer een kerstbijeenkomst gepland in de week voor de kerst om gezellig met z’n allen bij elkaar te komen. Helaas is het coronavirus weerbarstiger en zijn begin november de regels weer aangescherpt waarmee ook alle bijeenkomsten zijn geschrapt en dus ook de kerstbijeenkomst.
Voor het thuiswerken hebben we een vergoeding ontvangen van 20 euro per maand.
Als voorzitter van de or van DEKRA Rail heb ik twee maal per jaar overleg met de directie van DEKRA Nederland. Daar hebben we gevraagd hoe om te gaan met het thuiswerken in de toekomst. De directie van DEKRA Nederland heeft aangegeven dat thuiswerken “normaal” wordt, dat wil zeggen dat thuiswerken na de pandemie in een bepaalde mate zal worden voortgezet. Daarnaast heeft de directie zich uitgesproken om de positieve ervaringen van het thuiswerken te gebruiken om zaken naar de toekomst te wijzigen, hetgeen ook direct bijdraagt aan de doelstellingen van DEKRA. Denk bijvoorbeeld aan: Meer online - en dus minder fysiek - vergaderen, minder reizen (internationaal en tussen de vestigingen), andere indeling van de kantoren, bijvoorbeeld gericht op flexwerken en ontmoetingsruimten, een deel van de dienstverlening online aanbieden en uitvoeren.
Hoe een en ander daarvoor wordt ingericht voor DEKRA Rail is nog niet duidelijk maar is onderwerp van gesprek tussen de directie en de OR.

Titia Los

Bijbehorende PDFs

No items found.

Meer interessante artikelen voor jou!

Met VHS blijf je op de hoogte!

1/8/2020

Interview met Kees Jan van Dolder, kandidaat bij de verkiezingen voor het VO van Pensioenfonds Rail & OV

Kees Jan van Dolder heeft zich verkiesbaar gesteld voor het Verantwoordingsorgaan van het pensioenfonds Rail & OV namens de gepensioneerden. Reden genoeg om kennis te maken met deze kandidaat door middel van een kort interview.

30/04/2020
Columns

Column: Langs de zijlijn

Werkt u in een cruciaal beroep? Of heeft u, net als ik, een baan die in deze coronatijd even niet meetelt?

No items found.