Wegens een tekort aan Hoofdconducteurs (HC’s) deed NS onlangs een oproep onder kantoorpersoneel om je aan te melden als Treinassistent. Milja Platzbecker werkt als Software Desk Engineer binnen NS Techniek en meldde zich aan voor de pilot. In de column van deze maand deelt zij graag haar eerste ervaringen.
“Vol enthousiasme heb ik mij aangemeld als Treinassistent om te gaan helpen in verband met het tekort aan HC’s. Na een flinke dosis e-learning en anderhalve dag praktijktraining, mag ik voor het eerst de trein op als Treinassistent. Zelf twijfelde ik vooraf over mijn rol tijdens zo’n rit, omdat werken op de trein een vak apart is. Wil ik dan alleen op het fluitje blazen en mijn ‘eigen’ treinstel vrijgeven? Of vraag ik de HC wat ik voor hem of haar kan betekenen op de trein?”
"Ik vraag de HC altijd of ik iets kan betekenen."
“Na een aantal diensten meegelopen te hebben, heb ik gemerkt dat de laatste rol mij het beste past. Als een trein volgens de bakkennorm 2 HC’s zou moeten hebben (maar die zijn er door een tekort aan personeel nu niet), dan is de inzet van de Treinassistent erg fijn om te assisteren bij het vrijgeven van treinstellen. Het vertrekproces kan dan veilig verlopen en de trein hoeft niet korter de dienstregeling in. Helaas gebeurt het vaak genoeg dat er door verschillende oorzaken moet worden bijgestuurd en de trein toch korter wordt ingezet dan vooraf gepland. Ben ik dan als Treinassistent overbodig? Nee, zo voelt dat zeer zeker niet. Ik vraag de HC altijd of ik iets kan betekenen en heb mij nog geen enkele keer overbodig gevoeld.”
“Laatst had ik dienst op een rit van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal met een VIRM (Verlengd Inter Regionaal Materieel) van maar 8 bakken. Met mijn vraag aan de dienstdoende HC of ik op deze trein wat kon betekenen, nodigde hij mij uit om te vertellen wat juist mijn functie is binnen NS. Ik vond het erg leuk om trots over mijn werk als Software Desk Engineer binnen NS Techniek te vertellen.”
“Mijn verhaal lokte bij de HC uit om gelijk een aantal van zijn IT ideeën met mij te delen.”
“Mijn verhaal lokte bij de HC uit om gelijk een aantal van zijn IT ideeën met mij te delen. Hij had onder andere een goed idee voor het gebruik van een button in de ‘mijn diensten’ app voor hulpvragen aan de bijsturing, in plaats van heel vaak te moeten bellen. Dit idee heeft hij ook ingediend. Dat vond ik erg leuk om te horen: Collega’s die meedenken om hun eigen werk efficiënter en makkelijker te maken is juist erg fijn. Helaas is er nog geen opvolging gegeven aan zijn idee vanwege een personeelstekort bij de afdeling ‘mijn idee/ ideeënbus’.
“Toen ik een andere HC op de terugweg naar Rotterdam Centraal, in dezelfde 8-baks VIRM, de vraag stelde wat ik voor hem kon betekenen, vroeg hij wat ik zelf graag wilde doen. Even kletsen met hem, passagieren of toch een treinstel vrijgeven? Ik koos in dit geval voor dat laatste, omdat ik het belangrijk vind om mijn kennis in de praktijk ook op peil te houden. Al met al was het een afwisselende, leerzame en fijne dienst.”
“De vraag of de Treinassistent echt nodig en gewenst is, kan ik volmondig beantwoorden met ‘ja’. Als het nodig is bij lange treinen om te assisteren bij het vertrekproces, dan ben je er om te helpen. Maar de rol van Treinassistent blijkt ook heel goed om kennis met elkaar te delen, als je al in dienst bent gemeld en de trein is korter dan gepland. Op deze manier kan ik dus mijn rol van Treinassistent altijd op een waardevolle manier invullen.”
Milja Platzbecker
Software Desk Engineer bij NS Techniek
en Treinassistent