Na twee rondes is er bij Movares een onderhandelingsresultaat bereikt. De verschillende vakbonden moeten de tekst nog goedkeuren en daarna wordt het resultaat aan de leden voorgelegd.
Er is twee dagen onderhandeld. Na de eerste dag bleken de voorstellen van VHS, de andere bonden en de directie nog behoorlijk ver uit elkaar te liggen.
De tweede dag verliep weliswaar in goede harmonie, maar we moesten toch stevig onderhandelen. Na verschillende schorsingen (zo’n vier á vijf) zijn we tot een onderhandelingsresultaat gekomen, waarbij de nadruk ligt op het looncomponent. En voor wat betreft de gestegen pensioenpremie volgt Movares de afspraken van de railbranche. Voor 2023 zal dit stijgen van 24% naar 25,5%.
De andere zaken zoals 100% doorbetaling van geboorteverlof en het generatiepact zijn doorgeschoven naar volgend jaar om eventueel meegenomen te worden in het nieuwe beloningsbeleid.
De inzetbrief die VHS destijds heeft gepresenteerd aan de directie kun je hier nogmaals nalezen.
Gezina ten Hove en Frits Immers, onderhandelaren namens VHS
Met VHS blijf je op de hoogte!
Het is nog niet helemaal officieel - de ALV moet nog instemmen - maar Meinte Wildschut heeft zin in zijn nieuwe rol als penningmeester binnen het bestuur van VHS. Maar wie is deze enthousiaste VHS'er?
Het pensioenfonds Rail & OV is een bedrijfstakpensioenfonds met maar liefst 78 deelnemende bedrijven, ruim 108.000 deelnemers en een kapitaal van bijna 23 miljard euro. Wettelijk is vastgelegd dat pensioenfondsen een extra controlerend orgaan moeten hebben: Het Verantwoordingsorgaan (VO).